Rakennusalan moniosaaja panostaa digitalisaatioon ja verkkopalveluihin

Mummonmökki, pihasauna, autotalli, leikkimökki tai varasto – sano sinä, mitä tarvitset ja Smartia Oy toimittaa sen.

Vahvaan kotimaiseen rakennusalan osaamiseen ja kokemukseen pohjautuvan Smartian liiketoiminta on laajentunut viime vuoden aikana rakennustoimituksista korjausrakentamiseen, jossa panostetaan monikanavaiseen palveluun, verkkokauppaan ja asiakkaan tarpeiden ymmärtämiseen.

Lähes 11 miljoonan liikevaihtoa tekevässä yhtiössä digitaalisten työkalujen on oltava huippukunnossa, jotta palveluketju tilauksesta toimitukseen etenee tehokkaasti paikkakunnasta riippumatta.

Smartian toimitusjohtaja Hannu Pohjola sinisessä kauluspaidassa Smartia logon edessäSmartia on rakentamisen ja kaupan alan toimija, jonka asiakkaita ovat rakentajat ja remontoijat ympäri Suomea. Yhtiö myy autotalli- ja hallipaketteja, piharakennuksia sekä omakotitalon remontointiin, sisustukseen ja pihan varusteluun liittyviä tuotteita. Lisäksi palveluvalikoimaan kuuluvat niin ikkuna-, ovi- ja kattoremontit avaimet käteen -periaatteella.

Kauppaa tehdään koko Suomen laajuudessa: Smartialla on toimistot pääkaupunkiseudulla Vantaalla, Porissa, Oulussa ja Raahessa sekä oma logistiikkakeskus Limingassa. Tuotemyynnin selkärankana on monipuolinen ja tehokas verkkokauppa, joka on Smartia-brändin päämyyntikanava. 

- Kilpailu rakennusalalla on kovaa ja onnistuminen vaatii jatkuvaa ja aktiivista hereilläoloa. Pitää koko ajan tietää, mitä asiakkaat haluavat ja pyrkiä sitten tuomaan heille kiinnostavia tuotteita ja vaivattomia palvelutapoja. Hyvä monikanavainen tavoitettavuus on elintärkeää, sillä asiakkaat haluavat helppoutta ja he haluavat asioida luotettavan ja helposti lähestyttävän kauppakumppanin kanssa, kuvailee Smartia Oy:n toimitusjohtaja Hannu Pohjola.

- Digitaaliset palvelukanavat ovat tätä päivää ja niiden tarjoaminen on liiketoiminnan kannalta ehdottoman tärkeää. Digitalisaatio helpottaa isojen massojen tietojenkäsittelyä ja se on osa sopimusprosessia.

Pohjola tietää, mistä puhuu. Rakennusalan kokemusta ja näkemystä eri yhtiöiden palveluksessa on kertynyt vuosikymmenten verran. Omassa yhtiössä strategiana on erottautua kilpailijoista joustavuudella ja asiakkaan toiveiden mukaan räätälöidyillä tuotteilla, joiden taustalla on vahva rakennusalan kokemus ja ymmärrys asiakkaan tarpeista. Vahva kumppaniverkosto ja kevyt organisaatio ovat ketteryyden perustana.

- Haluamme olla joustavan palvelun mukava kauppakumppani. Hyvästä palvelusta saamme jatkuvasti kiitosta ja se on meille valtavan tärkeää! Kannamme vastuumme joka tilanteessa ja kehitämme koko ajan prosessejamme nimenomaan hyvän asiakaskokemuksen näkökulmasta, Pohjola toteaa.

Tehokas ICT on elinehto

MPY Palvelujen ja Smartian tiet kohtasivat liiketoimintalähtöisen ICT:n ja tietohallinnon tehtävillä. MPY:n asiantuntijat tulivat apuun kartoittamalla yhtiön sovellusympäristön ja IT-infran. Kartoituksen pohjalta lähdettiin selkeyttämään IT-ympäristöä liiketoiminnan tarpeiden näkökulmasta. Smartian IT rakennettiin tukemaan tehokkuutta ja kasvua IT-ympäristön sekä tukipalveluiden kokonaisulkoistuksella. Tämä pitää sisällään mm. virtuaalisen palvelinympäristön, ulkoistetun Service Desk -palvelun, etä- ja lähitukea, työasemapalveluja sekä ulkoistetun tietohallintopäällikön palveluja.

- Hyvin toimiva ICT on meille elinehto. Koska kaikki kauppa tehdään suoraan koneilla, systeemien on pelattava aina ja työkalujen on oltava joka hetki kunnossa. Nykyihminen hakee tehoa ja nopeaa palvelua, joten myös verkkokaupan pitää pelata nopeasti ja koneiden on toimittava sähäkästi. punainen mummonmökki ja valkoiset terassikalusteet

- Meillä oli takanamme vaativa, monien järjestelmien siirtoprojekti uuteen sovellusympäristöön, joka meni läpi suunnitellusti ja hyvin. Päädyimme siirtämään koko ICT:n MPY:n hoidettavaksi ja voimme luottaa siihen, että MPY huolehtii myös sellaisista asioista, joihin oma ymmärryksemme ei riitä. Saamme itse keskittyä omaan leipälajiimme – kaupantekoon. MPY:llä on hymy herkässä, mutta asioihin suhtaudutaan vakavasti – niin meilläkin, Pohjola tiivistää.

Hannu Pohjolan mielestä MPY:n vahvuuksia ICT-palveluntarjoajana ovat hyvät työkalut isojen kokonaisuuksien hallitsemiseen. Lisäksi valtakunnallisuus ja toiminta eri paikkakunnilla tuo joustavuutta.

- Smartia on vahvasti eteenpäin pyrkivä kaupan alan toimija. Kehitämme toimintaamme koko ajan ja tämä vaatii rinnalle joustavia ja innovatiivisia kumppaneita, joilta löytyy ratkaisut eri tilanteisiin. MPY on tällainen – pysyy vauhdissa mukana, Hannu Pohjola kiteyttää yhteistyön ytimen.
 

Smartia Oy on suomalainen kaupan alan toimija ja asiakkaille sataprosenttisesti turvallinen ja edullinen ostospaikka. Smartia on yrityksen toimivan johdon omistama yritys, jonka toimintahistoria kantaa lähes 30 vuoden taakse. Kehitämme toimintaamme innovatiivisesti ja etsimme koko ajan parempia tapoja palvella monimuotoista asiakaskuntaamme. Kenelle? Rakentajalle. Remontoijalle. Pihan varustelijalle. Ammattirakentajalle. www.smartia.fi