Miele panostaa laatuun kaikessa toiminnassaan – myös ICT:ssä

Kodinkoneistaan ja teollisuuslaitteistaan tunnettu Miele on oman alansa halutuimpia tuotemerkkejä maailmalla. Miele-merkkiin yhdistyy vahva laatumielikuva ja saksalainen teknologiaosaaminen, joka hioo tuotteista kestäviä ja tehokkaita.

Suomessa Miele on toiminut jo 40 vuotta ja viimeisten 10 vuoden aikana liikevaihto on kasvanut 25 %. Omissa ICT-palveluissaan Miele luottaa MPY Palveluihin ja kumppanuus yhtiöiden välillä on jatkunut menestyksekkäästi jo vuosia.

”Immer besser – yhä paremmin” on Mielen asiakaslupaus, joka on ollut osa Mielen arkipäivää jo yhtiön perustamisesta, vuodesta 1899 lähtien. Saksalainen perheyhtiö on kasvanut ja laajentunut yli 100 vuoden aikana, käynyt läpi kaksi maailmansotaa ja edelleen sen tavoitteena on tehdä kaikki paremmin kuin muut toimittajat ja kehittää omaa toimintaansa.

Suomeen Miele rantautui 40 vuotta sitten ja vuosiensa aikana se on kasvanut pikkuhiljaa kodinkoneista myös ammattilaislaitteisiin. Viimeisen 10 vuoden aikana Mielen kasvu Suomessa ja koko konsernissa on ollut 25 % erittäin kilpailluilla laitemarkkinoilla. Kuluttajatutkimuksissa asiakastyytyväisyys on aina huippuluokkaa: tutkimusten mukaan 93 % kuluttajista ostaa Mielen laitteen uudestaan.

Digitalisaatio mukana kaikessa

MPY-asiakkaat-Miele.jpgSuomen Mielen toimitusjohtaja Esa Silver on tyytyväinen lukuihin, mutta sanoo, että Miele hakee toiminnassaan koko ajan uusia ja tehokkaampia ratkaisuja olipa kysymys sitten tuotteista tai palveluista. Asiakaslupaus ”Immer besser” on toiminnan ytimessä.

- Joka päivä jokin asia pyritään tekemään entistä paremmin ja tehokkaammin. Tämä on meidän tapa toimia ja vahvistua, koska bisnes ympärillä muuttuu koko ajan muun muassa digitalisaation myötä, Esa Silver vahvistaa.

Silver kertoo Mielen vahvan laadun pohjautuvan siihen, että yhtiössä tiedetään mitä tehdään. Omat tuotteet rakennetaan omavaraisuuteen pohjaten omissa tehtaissa, elektroniikka on omaa ja laatu sekä innovaatiot pidetään omien insinöörien käsissä. Tuotanto on tarkasti suunniteltua ja tuotteet testataan kestämään 20 vuotta. Uusia innovaatioita kehitetään määrätietoisesti, olipa kyseessä sitten kodinkoneappsit tai pesuainetta itseannostelevat pesukoneet. Digitalisaatio on tavalla tai toisella mukana kaikessa aina asiakastiedoista tuotantoprosesseihin.

- Katsomme asioita pidemmällä aikajänteellä kuin pelkän kvartaalitalouden mukaan. Yhtiön 100 vuoden historiaan on mahtunut useita maailmantalouden notkahduksia ja sotia, siksi tähtäämme kaikessa tekemisessä tulevaisuuteen. Arvostamme pitkäjänteistä työtä: tavoitteenamme Suomessakin on kasvaa edelleen ja haluamme palvella asiakkaitamme entistä paremmin, Silver toteaa.

ICT valmiina palveluna

MPY-asiakkaat-Miele-2.jpgMPY Palvelujen ja Mielen kumppanuus on jatkunut menestyksekkäästi jo vuosien ajan. Mielen palvelimia on MPY:n hoidossa ja MPY vastaa Mielen käyttötukipalveluista sekä toimii SPOC-pisteenä (Single Point of Contact) kontaktipyynnöille MPY Service Deskin kautta. MPY:n asiantuntijat vastaavat Mielen ICT-kehitysasioista niin etätyöratkaisuissa kuin työn tekemiseen liittyvissä toiminnoissa. Työasemat ja mobiililaitteet tulevat esiasennettuina mieleläisten käyttöön valmiina palveluna.

MPY:läisten tehtävänä on miettiä, kuinka he voivat ICT:n avulla tukea Mielen liiketoimintaa ja varmistaa, että yhtiön henkilökunta voi keskittyä asiakaskokemuksensa vahvistamiseen.

- MPY tekee päivittäisen tekemisen meille ICT:n avulla niin helpoksi kuin mahdollista. Se on aitoa, oikeaa yhteistyötä, Esa Silver toteaa.

Mielen ICT-palveluista vastaava johtaja Sami Ketomaa on Esa Silverin kanssa samoilla linjoilla: hyvin toimiva tietotekniikka mahdollistaa kaiken toiminnan.

- Miele on olemassa asiakkaitaan varten ja me keskitymme omaan ydintekemiseen. ICT-osaaminen päivittäiseen toimintaan hankitaan MPY Palveluilta. Meillä on tutut ihmiset ja kasvot, jotka ratkaisevat arjen ICT-haasteet, ei me näissä asioissa pärjätä yksin, Ketomaa sanoo.

Ketomaan mukaan laatu on merkittävä osa Mielen koko yrityskulttuuria niin palveluissa kuin tuotteissa. Sama laatuajattelu pätee myös ostettaviin palveluihin.

- Kun meiltä vaaditaan laatua, niin myös me vaadimme laatua palveluhankinnoissa. MPY:läisten kanssa on ollut hyvä asiakaskokemus, sillä asiat ovat aina hoituneet hyvin riippumatta kuka tutuista asiantuntijoista on ollut palvelemassa, Ketomaa tiivistää yhteistyön periaatteita.