Ketteryys, joustavuus, luotettavuus – niistä syntyy toimiva IT-kumppanuus, kuten Loimualle

    Tietohallinnon uusimisen ja IT-kumppanin vaihtamisen voi tehdä hyvin tai hyvin huonosti. Jälkimmäisen lopputuloksen riski on todella suuri etenkin silloin, kun uusiminen tapahtuu nopealla aikataululla. Kaukolämmön tuottaja ja jakelija Loimuan nimi- ja konsernimuutos pakottivat uusimaan sekä IT-infran että palveluita nopealla aikataululla. MPY sisäisti pelin hengen ja Loimuan tarpeen haltuunotosta käytännön kumppanuuteen erinomaisella lopputuloksella.

    Loimua on Suomen suurimpia yksityisiä kaukolämmön tuottajia ja jakelijoita, joka toimii usealla paikkakunnalla Hämeen, Keski-Suomen ja Pohjois-Pohjanmaan alueilla. Ennen yrityskauppoja Elenia-konserniin kuulunut Loimua sai IT-palvelut keskitetysti osana konsernia, mutta vuosi sitten alkaneen prosessin seurauksena IT-palvelut ja -infra täytyi rakentaa uusiksi.

    Näin isoissa muutoksissa realismia on se, että vähällä ei päästä ja vaikutukset voivat näkyä hetkittäin myös työnteossa. Loimuan tietohallintopäällikkö Kimmo Kerosen mukaan vaikutukset oli huomioitu ja niihin oli varauduttu – jopa vähän huumorilla.

    “Tiesimme jo alussa, että meillä oli käsillä valtava muutosprojekti, joka tulee näkymään myös kaikkien työntekijöidemme arjessa melko pitkään ja valitettavasti myös haittaamaan työntekoa ajoittain. Teimme jo alussa lupauksen henkilöstölle, jossa luvattiin paljon uudistuksia, sopivasti harmeja sekä entistä parempi IT ympäristö”, Keronen naurahtaa.

    IT-ympäristö uusiksi toteutuksesta tukeen yhdeltä kumppanilta

    Aloittaessa IT-infrastruktuurin uudistamista haluttiin Loimualla Kerosen mukaan kumppani, joka kykenee toteuttamaan uudistuksen luotettavasti nopeasta aikataulusta huolimatta ja toimimaan IT-kumppanina myös jatkossa.

    MPY:n Sisäistyspalvelu, joka pohjautuu asiakkaan liiketoiminnan ymmärrykseen ja sitä tukevien ratkaisujen toimittamiseen, oli Kerosen mukaan juuri sopiva lähestyminen yrityksen IT:n uusimiseen.

    “MPY tuottaa meille IT-peruspalveluita hyvin kattavasti. Siirtymän ja haltuunoton lisäksi meille suunniteltuun palvelukokonaisuuteen sisältyy IT-infrastruktuuripalveluita, kuten tietoliikenteen, verkkoympäristöjen ja palomuurien hallinta, konesalit sekä palvelinten ylläpito. Näiden lisäksi MPY vastaa koneiden hallinnasta, päivityksistä, sekä asennuksista ja mobiililaitteiden hallinnasta. MPY tuottaa meille myös Service Desk -palvelut ja lähituen tarvittaessa. Lisäksi Office 365 -ympäristömme ja muut toimintaa tukevat järjestelmät ovat MPY:n hallinnoimia”, Keronen summaa.

    mpy-case-loimua-banner-1920x750

    IT-ympäristön mullistus vaatii sekä tarkkaa ja osaavaa suunnittelua etukäteen että vahvaa projektinhallintakykyä, jotta kaikki ympäristön osat tulevat huomioitua eikä projekti kompastelisi puutteellisiin suunnitelmiin. Loimuan IT-uudistuksessa MPY:n asiantuntijapalvelut olivat käytössä niin haltuunotossa kuin projektipäällikön muodossa. Kerosen mukaan MPY huolehti projektin alusta loppuun mallikkaasti: sekä aikataulu että budjetti pitivät kutinsa.

    “Yhteistyö on edennyt todella mallikkaasti ensimmäisestä yhteydenotosta alkaen. Saimme projektin vietyä läpi erinomaisin tuloksin. Myös projektin jälkeen jatkuvien palveluiden tuottaminen on sujunut ongelmitta. Mikä tärkeintä, loppukäyttäjiltä, eli meidän työntekijöiltämme tullut palaute on ollut positiivista. Palveluiden järjestämisessä on siis onnistuttu”, Keronen iloitsee.

    Uudistuksen projektinhallinnan lisäksi Loimua on hyödyntänyt MPY:n osaamista jo muissa kehityshankkeissa ja henkilökunnan kouluttamisessa. “Eikä siinä vielä kaikki”, voisi joku vielä todeta.

    “Laitteiden hankintaprosessissa hyödynnämme MPY:n tarjoamaa verkkokauppaa”, Keronen sanoo.

    Uudistus näkyväksi myös henkilöstölle

    Kattavan IT-infran uusimisen ja haltuunoton tekniset yksityiskohdat eivät välttämättä aukene koko Loimuan henkilöstölle. Keronen itse kokee, että työvälineet, kuten kannettavat ja työasemat, ovat monelle konkreettisin asia IT:n toiminnassa. Loimuan IT-kokonaisuuden uusimisen aikana myös työntekijöiden laitteiden elinkaari alkoi lähenemään loppuaan, joten IT-ympäristön uusimisen lisäksi myös henkilöstön työvälineet menivät uusiksi.

    “Yhtenäinen laitekanta on jatkuvien palveluiden näkökulmasta paremmin hallittavissa. Halusimme myös, että henkilöstön uudet laitteet ovat tehokkaat. Meillä oli entuudestaan hyviä kokemuksia HP:n laitteista ja koska hintaero niin sanotun peruskoneen ja paremman mallin välillä ei ollut lopulta suuri, valitsimme kaikille tehokkaamman ja paremmin varustellun mallin. Näin saimme vakuutettua myös henkilöstömme siitä, että jatkossa työnteko on tehokkaampaa ja suorituskykyongelmia ei enää uudessa ympäristössä ilmene”, Keronen toteaa.

    Sisäistyspalveluna toteutettu IT-ympäristön uusiminen, haltuunotto ja kumppanuus ovat Kerosen mukaan onnistuneet odotettua paremmin. Liiketoiminnan kannalta ei ainakaan tarvitse murehtia IT-infrastruktuurin ja laitteiden kestävyydestä ja toimivuudesta.

    “Olemme saaneet laadukkaan ja joustavan kumppanin, jonka kanssa on helppo toimia ja joka tukee meitä laajasti liiketoiminnan tarpeiden täyttämisessä. Meillä on myös hyvä läpinäkyvyys tekemiseen, tiivis kommunikaatio sekä tiedämme saavamme tarvittaessa asiantuntevaa apua eri osa-alueilla”, Keronen summaa.

    Tuntuuko sinusta, että yrityksesi tietohallinto kaipaa sisäistystä? Tutustu näihin oppaisiin ja ota yhteyttä, niin tehdään sinun yrityksesi IT:stä huomisen kestävä.

     

    Ymmärrystä tietohallinnon haasteisiin. Lataa opas.

    Loimua on Suomen suurimpia yksityisiä kaukolämmön tuottajia ja jakelijoita. Loimuan päätuotteita ovat kaukolämmön ja sähkön tuotanto sekä kaukolämmön ja maakaasun jakelu. Lisäksi he tarjoavat asiakkailleen monipuolisia lämmitys- ja jäähdytysratkaisuja sekä palveluita energiatehokkuuden seurannasta laitteistojen valvontaan. https://www.loimua.fi/