“MPY ei ole pelkkä toimittaja” – Koparille toimivaa tekniikkaa, tietohallinnon johtamista ja konesalipalvelua

    Kopar Oy on nopeassa kasvussa oleva suomalainen teknologiayritys, jonka ydinosaamista ovat vaativien olosuhteiden materiaalinkäsittelyjärjestelmät ja niiden kokonaistoimitukset asiakkaille ympäri maailmaa. MPY varmistaa, että Koparin tietojärjestelmät ja tietoturva eivät ole Koparin perusosaamisen tiellä vaan palvelevat yrityksen liiketoimintaa.

    Parkanossa päämajaansa pitävä Kopar on toiminut nykyisessä muodossaan vuodesta 1989 vaikka sen juuret ulottuvatkin kauemmas. Samalla tavoin MPY:n suhde Koparin kanssa kantaa pidemmälle kuin päällepäin uskoisi. Koparin IT:tä hallinnoi sisäinen IT-henkilö vuoteen 2013 saakka, jolloin toiminta siirrettiin Netman Oy:lle, jonka MPY osti vuonna 2017. 

    “MPY toimittaa meille laitteet, toimivat sisä- ja ulkoverkot sekä tietoturvan, joka on nykyään erityisen tärkeä osa toimivaa tietohallintoa. Näiden lisäksi olemme ulkoistaneet meidän tietohallintopäällikön tehtävät MPY:lle. Oman toiminnan kannalta oleelliset ohjelmistot me valitsemme itse omien tarpeiden ja asiantuntijuuden pohjalta mutta tekninen hallinta ja suorituskyky on yhä MPY:n vastuulla”, tietohallinnosta Koparin päässä vastaava talouspäällikkö Harri Peltola sanoo.

    Yhteistyö MPY:n kanssa on Peltolan mukaan ollut jouhevaa. Hän itse aloitti työssään Koparilla reilu vuosi sitten ja koki saaneensa hyvän lähdön työnsä IT-vastuisiin. Peltola sanoo, ettei hänellä itsellään ole IT-alalta taustaa.

    “Kun aloitin työt, minuun oltiin MPY:n puolelta yhteydessä ja ehdotettiin tapaamista. Siellä oli tieto, että uusi kaveri tullut töihin ja tulee vastaamaan yhteistyöstä. Siksi myös heille oli tärkeää, että yhteistyö lähtee sujumaan mutkattomasti”, Peltola muistelee.

    Hyvä palvelu tuo lisää palveluita

    Peltolan mukaan heillä seurataan vasteaikoja ja toteutetaan tyytyväisyyskyselyjä IT:n toimivuuden suhteen. Toistaiseksi kaikki on ollut hyvin.

    “Luottamus on kaiken A ja O – jos siihen tulee ryppyjä niin ratkaisuja tulisi varmasti harkittua uusiksi. Siihen ei ole kuitenkaan ollut tarvetta. MPY:llä on suuri vastuu tässä siitä, että meidän IT toimii”, Peltola toteaa.

    Luottamus onkin jo poikinut myös syvempää yhteistyötä MPY:lle ja Koparille. Peltola kertoo, että Koparin omat fyysiset serverit jäävät historiaan ja siirtyvät MPY:n konesaliin.

    Kopar_BolidenOdda-164

    “Nykyiset serverit ovat leasing-koneita, joiden sopimus on loppumassa ja ne alkavat olemaan tiensä päässä. Punnitsimme vaihtoehtoja parhaalle tavalle ratkaista asia ja päädyimme konesaliin. Serverit pyörivät varmasti ja varmemmin MPY:n konesaleissa”, Peltola summaa.

    Konesalipalveluun päädyttäessä Koparilla ei edes harkittu muita toimijoita vaan Peltolan mukaan heillä luotetaan siihen, että kun MPY:ltä tilataan palvelu niin se myös hoituu.

    “Meillä oli myös tiedossa, että MPY:ltä löytyy Katakri-vaatimukset täyttävä konesali”, Peltola täydentää.

    Jouhevaa ja oma-aloitteista palvelua

    Tietohallintopäällikön ollessa ulkoistettu resurssi, täytyy yhteistyön sujua saumattomasti. Peltola itse tapaa tietohallintopäällikön vähintään neljästi vuodessa sovitusti mutta tarpeen vaatiessa myös useammin. 

    “Me odotamme tietohallintopäällikön antavan ehdotuksia toiminnan kannalta. Meidän oma tehtävä on hallita IT sen suhteen, mitä tarvitaan tuotannossa – kuitenkin yhteistyössä MPY:n kanssa. Ja vaikka toiminkin tietohallinnon yhteyshenkilönä meillä, ei meidän työntekijöiden tarvitse olla minuun yhteydessä ongelmatilanteissa vaan yhteistyö tietohallintopäällikön ja muiden MPY:n asiantuntijoiden kanssa suoralla yhteydenotolla jouhevasti. Ei tarvitse olla turhan byrokraattista”, Peltola sanoo.

    “Yhden kerran meillä oli huijausyritykseen haksahtaminen lähellä. Onneksi se huomattiin ajoissa, vahinkoa ei ehtinyt syntymään ja siitä tehtiin MPY:n johdolla rikosilmoitus. Tämän jälkeen asiasta sekä huijausviestien tunnistamisesta tiedotettiin hyvin sisäisesti eikä ongelmia ole ollut”, Peltola kertoo.

    Koparin toiminnassa toimihenkilöillä IT:n toimiminen onkin kriittistä työn kannalta – työ loppuu mikäli koneet eivät toimi. Tuotanto pyörisi jonkin päivän ilman IT:täkin mutta ei loputtomiin. 

    “Meille MPY ei ole pelkkä toimittaja, vaan vastuu on paljon suurempi kuin tavallisella alihankkijalla. Silloin kun jotain ongelmia esiintyy, meiltä kyllä MPY:lle soitetaan herkästi ja yleensä ongelmat ovat ratkenneet nopeasti. Meidän kokemus on ollut, että MPY:n asiantuntijat ovat palveluhaluisia ja osaavat asiansa”, Peltola summaa.

    Haluatko tietää lisää tietoverkkojen toteutuksesta tai katakri-suojatusta konesalista?

    Viisi käytännön vinkkiä verkkoprojektiin banner

    Lataa maksuton Katakri-opas

    Kopar Oy on nopeassa kasvussa oleva suomalainen teknologiayritys. Yrityksen ydintoimintaa ovat vaativien olosuhteiden materiaalinkäsittelyjärjestelmät ja niiden kokonaistoimitukset globaaleille asiakkaille. Toimitukset koostuvat usein mekaanisista, pneumaattisista sekä jäähdyttävistä kuljetinratkaisuista. Tärkeimmät asiakassegmentit ovat energiateollisuuden voimalaitokset ja metallurgisen teollisuuden sulatot. www.kopar.fi