Ripaus koodia ja Gordon Ramsayta

Jamix Oy tuottaa SaaS-palveluna toiminnanohjausjärjestelmiä ammattikeittiöiden ja henkilöstöravintoloiden tarpeisiin. MPY on huolehtinut kiihtyvällä vauhdilla kansainvälistyvän yrityksen konesalipalveluista, sisäisten ICT-palveluiden toiminnasta ja varmistuksesta jo yli vuosikymmenen.

Kun Jyväskylän yliopistossa tietojärjestelmäsuunnittelua opiskellut Mikko Jaatinen koodasi vuonna 1989 silloiselle suurtalousesimieheksi opiskelleelle tyttöystävälleen reseptiohjelman, hän ei olisi pystynyt kuvittelemaan olevansa samalla tiellä tänäkin päivänä. Jaatinen esitteli luomansa Aterix-ohjelman Keski-Suomen Ammattioppilaitoksen opettajille, jotka päättivät ottaa ohjelmiston ensin opetuskäyttöönsä ja myöhemmin tehostamaan oppilaitoksen keittiötoimintoja.

- Silloin ajattelin, että olipas hieno juttu – opiskelijapoika sai pari tuhatta markkaa. Sehän oli silloin iso raha. Mutta parin kuukauden sisällä alkoikin puhelin soimaan, puskaradio toimi ja vuoden 1990 joulukuuhun mennessä olinkin jo myynyt ohjelmiston viiteenkymmeneen ammattikeittiöön, Jaatinen muistelee hymyillen.

27 vuotta myöhemmin yli puolet Suomen kunnista käyttää Jamix Oy:n ohjelmistoja. Yhteensä asiakkaiden määrä lähentelee 2500:tta ja yritys on raivannut jalansijaa sekä Ruotsista, Kanadasta, Isosta-Britanniasta, Irlannista, Etelä-Afrikasta, Australiasta kuin Uudesta-Seelannistakin.

Tai oikeastaan raivaaminen on väärä sanavalinta: Jamixin ohjelmistotuotteet hankitaan yhä enenevissä määrin osaksi keittiöitä tai ravintoloita, joissa ei ole aikaisemmin ollut minkäänlaista tietotekniikkaan perustuvaa ruokatuotannon suunnittelua.

- Tuoreena esimerkkinä voisin kertoa amerikkalaisesta sairaalasta, jossa reseptien säilytyspaikka oli pääkokin pää. Sairaalan keittiössä ei ollut ohjelmistoa, jolla olisi voinut hallinnoida raaka-aineiden määrää, kustannuksia tai reseptejä. Ateriat valmistettiin tuhansille ruokailijoille “vähän sinnepäin”.

- Olen kohdannut useita kokkeja, jotka joutuvat luomaan reseptiikkaa ja ruokalistoja neljällä eri ohjelmalla, joista yksikään ei juttele toisen kanssa, vaan data on syötettävä käsin jokaiseen erikseen. Sen takia voisikin sanoa, että viemme maailmalle ripauksen Gordon Ramsayta nimenomaan tuotannonohjauksen näkökulmasta.

Radikaali muutos perunavellistä ennakointiin

Jamix Oy:n ohjelmistot tuovat ammattikeittiöille ja ravintoloille radikaalin muutoksen monella saralla. Ohjelmistojen avulla voi hallita joko yksittäisen keittiön tai satojen keittiöiden ruokalistojen suunnittelun, raaka-aineiden hankinnan, ravintoarvo-laskelmat, allergeenitiedot, varaston tilan ja jopa etikettien tulostuksen.

"Suunnittelutasolla resurssointi vähenee: ohjelma laskee napin painalluksella asioita, joiden ynnäämiseen olisi mennyt aikaisemmin tunteja. Keittiöt saavat reaaliaikaisen tiedon kaikesta mahdollisesta. Pitkällä aikavälillä ekologinen ruokahävikki vähenee, varastointiajat lyhenevät, kustannukset selkiytyvät ja pystytään panostamaan laatuun. Yksinkertaistettuna: varastoon ei osteta perunoita odottamaan niiden mahdollista käyttöä, vaan niitä hankitaan juuri oikea määrä," Mikko Jaatinen summaa.

Vaikka Suomessa ollaankin tällä hetkellä Jaatisen mukaan valovuosia edellä useiden maiden ravintolaketjujen ja ammattikeittiöiden toimintaa, hän muistaa esimerkkejä 1990-luvulta, jolloin kustannustenhallinta vielä ontui.

- Suomessa olemme tottuneita siihen, että kuntien keskuskeittiöissä, päiväkodeissa, kouluissa, sairaaloissa ja vanhainkodeissa tehdään pienellä rahalla iso määrä ruokaa. 90-luvun alussa vierailin yhdessä ammattioppilaitoksessa marraskuussa. Keittiö oli marraskuuhun mennessä käyttänyt rahavaransa ja loppuvuoden opiskelijat nauttivat perunavelliä. Tällaisten ongelmien parissa taistellaan edelleenkin muissa maissa. Aiomme olla viiden vuoden päästä maailman johtava toimija alallamme.

Portaaton konesalipalvelu kasvun mahdollistajana

MPY-asiakkaat-Jamix-1.jpgKasvun polun alkuaikoina Jamix Oy säilytti muun muassa palvelimiaan yrityksen tiloissa.

- Jos ongelmia sattui, koodaajamme yrittivät korjata serveriä päivän. Muistan myös tapauksen, kun keskellä yötä yritimme hankkia uutta levyä paikalliselta palveluntarjoajalta, Jaatinen muistelee hymähtäen.

"Yhteistyömme MPY Palvelujen kanssa on vuosien mittaan ottanut nämä huolet pois harteiltamme ja pystymme keskittymään liiketoimintamme ytimeen. Heidän asiantuntijansa huolehtivat kellon ympäri palveluidemme toimivuudesta."

MPY Palvelut vastaa Katakri V3 4-tason turvasertifioiduilla konesalitiloillaan tietojärjestelmien turvallisuudesta, ylläpidosta ja teknisestä varmistuksesta aina varmuuskopiointiin saakka. Portaaton virtuaalipalvelimien käyttö on Jaatisen mukaan erittäin tärkeä edellytys sekä kansalliselle että kansainväliselle kasvulle.

- Heidän skaalautuva palvelunsa on olennainen osa toimintavarmuuttamme. Tietoturvan osalta katakri on sen verran kova luu, että sen kun kertoo asiakkaalle, ei yleensä kuulu mutinoita vaan hyväksyviä päännyökkäyksiä.

- Luotamme MPY Palveluihin täysin ja he tuovat yhteistyöhömme myös lisäarvoa aktiivisilla keskusteluilla siitä, miten ongelmiamme pystyttäisiin ratkomaan parhailla mahdollisilla tavoilla. Yhteistyö on mutkatonta ja selkeää. Konkreettinen esimerkki siitä, että hommat rullaavat, ovat asiakaspalvelumme puhelimet. Meillä on 2500 asiakasta. Jos systeemit eivät pelaisi, puhelimet soisivat koko ajan. Mutta kun täällä toimistolla pysähtyy kuuntelemaan… Niin, puhelimet eivät pirise. JAMIX Oy on suomalainen kasvuyritys, joka on kehittänyt ja tuottanut monipuolisia, selkeitä ja helppokäyttöisiä ammattiohjelmia yli 25 vuoden ajan.

JAMIX on johtava järjestelmätoimittaja ammattikeittiöille ja henkilöstöravintoloille. Tuotevalikoimaan kuuluu myös muun muassa leipomotoimintaan sekä juhla- ja kokouspalveluiden hallintaan kehitettyjä ohjelmistoja. www.jamix.fi