Ohjeet ja tuki

Tilaukset ja laskutus

Avoinna arkisin 9-18

030 670 3044 (0,088 €/min)

Tekninen pika-apu

Avoinna arkisin 9-18

0600 550 987 (1,90 €/min)

Etätuki

Sopimusehdot

Usein kysytyt kysymykset

Usein kysytyistä kysymyksistä löydät vastauksia yleisimpiin ongelmiin aihe-alueittain.

TV ja digiboksi

TV kanavat eivät näy tai kanavia puuttuu

  • Tarkista, että kaikki kaapelit ovat oikein kytkettynä.
  • Mikäli käytössä on digiboksi, tarkista, että siinäkin on virta päällä. Paina tarvittaessa digiboksin virtakytkintä, jotta voit varmistaa, ettei vika ole kaukosäätimessä
  • Mikäli käytössä on digiboksi, tarkista, että TV:stä on valittuna oikea sisääntulo.
  • Suorita automaattinen kanavahaku.
  • Mikäli kanavat eivät vieläkään näy voit kokeilla palauttaa digiboksisi tehdasasetuksille.

HD maksukanavat eivät näy

Tarkista, että laitteesi on varustettu 'HD' tai 'HD Ready' –merkinnällä. Mikäli tätä merkintää ei löydy TV:stä tai digiboksista, ei HD kanavien katsominen ole mahdollista.

  • Tarkista, että maksukortti on laitteessa oikeinpäin.
  • Tarkista, että CI+ moduuli on oikein paikallaan.
  • Mikäli kyseessä on antenniverkko, täytyy laite ja maksukortti linkittää toisiinsa.
  • Jos laitteesi ei ole varustettu 'HD' tai 'HD Ready' –merkinnällä, ei HD-kanavien katsominen ole mahdollista.

Viihdepaketti eli IPTV ei toimi

  • Tarkista, että kaikki kytkennät on tehty ohjeiden mukaisesti.
  • Sammuta kaikki viihdepaketin laitteet, ota niistä virtajohto pois ja käynnistä kaikki uudelleen.
  • Tarkista, että nettiyhteytesi toimii normaalisti.
  • Tarkista viihdepaketin toimittajan nettisivuilta, että katkoksen syynä ei ole esimerkiksi huoltokatko.
  • Huomioithan, että operaattorista riippuen paketin kytkentä saattaa kestää hetken.

Digiboksi ei tallenna

  • Tarkista, että kaikki johdot ovat oikein ja kunnolla paikoillaan.
  • Sammuta digiboksi, irroita virtajohto ja laske hitaasti kahteenkymmeneen ennen kuin kytket boksin uudelleen päälle.
  • Tarkista, että digiboksilla on tallennustilaa jäljellä. Poista tarvittaessa jo katsottuja nauhoituksia.
  • Tarkista löytyykö boksillesi ohjelmistopäivitys. Asenna päivitys, jos sellainen löytyy ja kokeile tallennusta uudelleen.

Ohjelmien siirto tallentavalta digiboksilta tietokoneelle

Suurin osa tallentavista digibokseista antaa mahdollisuuden siirtää tallennuksia boksilta tietokoneelle. Yleensä siirto tapahtuu USB-johdolla, mutta uudemmissa bokseissa myös lähiverkon kautta tapahtuva siirto on mahdollista. Ongelmatilanteissa,

  • Tarkista digiboksin ohjekirjasta ohjeet tiedostonsiirtoa varten ja seuraa niitä.
  • Siirrä tiedostot tietokoneelle.
  • Yleensä tallennetut tiedostot on myös vielä muunnettava tietokoneen ymmärtämään muotoon esimerkiksi ProjectX ohjelmalla.
  • Tallenna tiedostot myöhempää käyttöä varten.

TV:n kuva ja/tai ääni pätkii

  • Tarkista toimivatko taloudessa mahdollisesti olevat muut televisiot normaalisti.
  • Jos antennijohdossa on useampia liitoksia tai jakajia, poista ne kaikki ja liitä pelkästään yksi TV suoraan seinäpistokkeeseen. Lisäksi kannattaa kokeilla ferriittirenkailla suojattua antennikaapelia.
  • Jos edellä mainitut eivät auta, suorita varalta automaattinen kanavahaku uusiksi.

Smart ominaisuudet eivät toimi

  • Tarkista, että laite on kytketty joko langalliseen tai langattomaan lähiverkkoon riippuen laitteestasi.
  • Tarkista, että muut Internetiin kytketyt laitteet pystyvät käyttämään nettiä normaalisti.
  • Mikäli haluat katsoa tietokoneella olevia mediatiedostoja laitteellasi, täytyy tiedostojen jako olla määritelty oikein ja laitteelle annettu pääsy koneella oleviin tiedostoihin.

Median toisto muistitikulta tai ulkoiselta kovalevyltä

  • Laita kuvia sisältävä muistitikku TV:n takana olevaan USB liittimeen
  • Odota, että TV tunnistaa muistitikun
  • Avaa valikko kaukosäätimellä
  • Valitse nuolinäppäimillä mediatiedosto, jonka haluat toistaa
  • Kun olet lopettanut kuvien toiston, poistu 'Return' tai 'Exit' näppäimillä alkutilaan asti ennen kuin poistat muistitikun TV:stä
Internet

Kiinteä nettiyhteys ei toimi

Kiinteän nettiyhteyden ongelmat johtuvat joko operaattorista tai omista laitteista. Ensimmäiseksi kannattaa aina selvittää kummasta on kysymys.

  • Jos modeemissa ei pala 'ADSL', 'WAN' tai 'Internet' valo yhtämittaisesti, on kyseessä vika modeemin ja operaattorin välillä. Tällaisia ongelmia aiheuttavat yleensä joko operaattorilla oleva katkos/vika tai modeemin ja operaattorin välillä oleva kaapelointi. Tarkista siis, että modeemilta seinään menevä puhelin- tai antennikaapeli on kytketty oikein.
  • Mikäli valo palaa, sammuta virta tietokoneesta ja modeemista sekä irrota modeemin seinään menevät johdot. Tämän jälkeen odota vähintään 10 sekuntia ja kytke modeemin johdot uudelleen. Odota hetki ja tarkista palaako 'ADSL', 'WAN' tai 'Internet' valo nyt yhtämittaisesti ja käynnistä tietokone uudelleen.

Liikkuva laajakaista ei toimi

  • Mikäli kyseessä on vanha mokkula tai nettitikku, ei se välttämättä toimi uudessa Windows 8 koneessa. Tällöin kannattaa ottaa yhteyttä operaattoriin.
  • Joskus nettitikku tai mokkula lopettaa toimintansa kesken käytön. Tällöin kannattaa ensin ottaa tikku irti koneesta, odottaa vähintään 10 sekuntia ja kytkeä se takaisin. Tämän jälkeen kokeillaan yhteyttä uudelleen.
  • Jos pois ottaminen ja takaisin laittaminen ei auta täytyy kone käynnistää uudelleen.

Nettiyhteys hidastelee

  • Kokeile käynnistää tietokone uudelleen ja tarkista poistaako se hidastelun.
  • Asenna viimeisimmät tietoturvapäivitykset ja tarkista, että selaimesi on uusinta versiota.
  • Jos kyseessä on kiinteä laajakaista, kannattaa sammuttaa modeemi joko virtakytkimestä tai irrottamalla virtajohto. Odota tämän jälkeen vähintään 10 sekuntia ja käynnistä modeemi uudelleen.
  • Jos taloudessa on muita koneita, testaa toimivatko ne normaalisti.
  • Mikäli käytät langatonta yhteyttä, kokeile yhdistää kone verkkojohdolla suoraan modeemiin ja tarkista muuttuiko tilanne. Tarkista myös, että langaton verkko on salattu, jotta mahdolliset naapurit eivät käytä sinun verkkoasi ja siten hidasta sinun netin käyttöäsi.
  • Jos käytät nettitikkua, irrota se. Odota vähintään 10 sekuntia ja kytke nettitikku uudelleen.
  • Päivitä tietoturvaohjelma ajan tasalle ja suorita täysi tarkistus.

Langattoman verkon (WLAN) määritys

  • Asenna langaton reititin tai modeemi asennusohjeiden mukaan.
  • Nykyisin lähes kaikissa langattomissa tukiasemissa on salattu verkko oletuksena. Tällöin laitteiden yhdistämistä varten tarvittavat tiedot löytyvät yleensä tukiaseman pohjasta.
  • Mikäli langatonta verkkoa ei ole valmiiksi määritelty tai haluat muuttaa sen nimeä, seuraa valmistajan toimittamia asennusohjeita.
  • Yhdistä tietokone tai muu laite langattomaan verkkoon valitsemalla verkkosi nimi. Mikäli verkko oli valmiiksi määritelty, löytyy verkon nimi laitteen pohjasta yleensä joko kohdasta 'SSID' tai 'Network name'. Muussa tapauksessa etsi itse antamasi verkon nimi ja yhdistä.
  • Salasana löytyy laitteen pohjasta ja on yleensä kohdassa 'WPA-key' tai 'Security key'. Syötä tämä salasana kun sitä kysytään langattomaan verkkoon liittämisen yhteydessä.

Langattoman verkon salaus

  • Yhdistä tietokone verkkojohdolla tukiasemaan.
  • Kirjaudu sisään tukiasemaan.
  • Laita suojaus päälle langattoman verkon asetuksista.
  • Yhdistä langattomat laitteet uudestaan langattomaan verkkoon. Joskus vanha verkko täytyy poistaa langattomien verkkojen hallinnasta ennen kuin se voidaan lisätä uudelleen.

Tulostimen lisääminen langattomaan verkkoon

  • Yhdistä tulostin langattomaan verkkoon mukana seuraavan ohjekirjan ohjeiden mukaisesti. Mikäli tulostimessa ei ole näyttöä ja näppäimiä, täytyy tulostin liittää USB-johdolla tietokoneeseen asennuksen ajaksi.
  • Asenna tulostimen mukana tullut ohjelmisto tietokoneelle ja seuraa asennusohjelman ohjeita.
  • Toista ohjelmiston asennus kaikille lähiverkossa oleville tietokoneille.

Nettitikun tai mokkulan asennus

  • Liitä nettitikku/mokkula tietokoneeseesi.
  • Automaattisen käynnistyksen päällä ollessa tulee näyttöön asennusohjelma, yleensä joko Asenna.exe tai Setup.exe.
  • Mikäli automaattinen kääynnistys ei ole päällä, täytyy asennusohjelma avata 'Tietokone' näkymästä, missä laite näkyy muistitikkuna tai CD:nä.'
  • Asenna yhteysohjelmisto.
Tietoturva

Tietoturvan asennus

  • Laita tietoturvan asennuslevy tietokoneeseesi ja aloita asennus.
  • Mikäli sinulla ei ole levyä, klikkaa tietoturvan asennustiedostoa kahdesti.
  • Seuraa asennusohjelman ohjeita.

Tietoturvaohjelman päivitys

  • Lataa ja asenna tietoturvan päivitykset heti, kun ohjelmisto sitä ehdottaa. Päivitykset varmistavat luotettavan toiminnan.
  • Jos tietoturvaohjelmasi on päässyt kokonaan vanhenemaan, voit kysyä uutta lisenssikoodia ohjelman valmistajalta tai tilata F-securen toimittaman tietoturvan MPY:n asiakaspalvelusta.

Virusten ja/tai haittaohjelmien poistaminen

Jos uskot, että tietokoneellasi on virus tai haittaohjelma, tulee tietokone irrottaa internetistä ja mahdollisesta lähiverkosta välittömästi. Saastunut tietokone saastuttaa helposti myös muut samassa verkossa olevat tietokoneet. Lisäksi se saattaa sinun nimissäsi lähettää viruksen sisältäviä sähköposteja ystävillesi.

  • Sammuta tietokone ja irrota verkkojohto.
  • Ota yhteyttä ammattilaiseen, jotta virus tai haittaohjelma saadaan poistetuksi mahdollisimman pienillä vaurioilla.

Verkkohuijauksilta välttyminen

  • Huolehdi aina, että tietoturvasi on ajan tasalla.
  • Mieti jokaisen vähänkään epäilyttävän tarjouksen tai linkin kohdalla tarkasti. Mikäli tarjous vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se todennäköisesti ei ole totta.
  • Älä koskaan avaa linkkejä sähköposteista, joissa kysellään henkilötietojasi tai mitään tunnuksia. Yksikään oikea sivusto tai palvelun tarjoaja ei kysele tunnuksia tai henkilötietoja sähköpostitse.
  • Tarkista aina sivuston taustat keskustelupalstoilta, kun teet ostoksia netissä. Voit myös kysellä kavereiltasi tietävätkö he kyseisestä verkkokaupasta. Yleensä verkkokaupoista ostaminen on turvallista, mutta sekaan mahtuu myös huijareita.
Sähköposti

Sähköpostitilin luominen

  • Jos laajakaistayhteyteesi kuuluu sähköpostipalvelu, ota se käyttöön seuraamalla palveluntarjoajan ohjeita.
  • Mikäli haluat ilmaisen operaattorista riippumattoman sähköpostiosoitteen, mene jollekin yllä mainituista sivustoista ja luo käyttäjätili eli käyttäjätunnus ohjeiden mukaisesti.
  • Mikäli ilmainen kiinnostaa ja haluat käyttää myöskin erillistä sähköpostiohjelmaa kuten Windows Live Mail sähköpostin lukemiseen, kannattaa valita joko Gmail tai Outlook. Luukun ilmaispalvelua ei voi käyttää muuten kuin selaimella.

Sähköpostin lähettäminen epäonnistuu

  • Tarkista, että olet kirjoittanut vastaanottajan sähköpostiosoitteen täsmälleen oikein.
  • Mikäli laajakaistayhteytesi on vaihtunut, on hyvä tarkistaa lähtevän postin palvelimen nimi ja asetukset.
  • Tarkista, että nettiyhteytesi toimii avaamalla jokin internet-sivu.

Sähköpostin vastaanottaminen epäonnistuu

Sähköpostin vastaanoton ongelmat johtuvat yleisimmin joko internetyhteyden vioista tai sähköpostilaatikon täyttymisestä.

  • Tarkista internet-yhteytesi toimivuus avaamalla selaimella jokin internet-sivu.
  • Poista turhia sähköposteja, myöskin lähetettyjä.
  • Tyhjennä roskakori.
  • Jos kyseessä on ongelma yksittäisen sähköpostin vastaanotossa, varmista, että olet antanut lähettäjälle sähköpostiosoitteesi oikein ja että hän on sen mös oikein kirjoittanut.

Tärkeät sähköpostit menevät roskapostiin

Menevätkö tärkeät postit suroaan roskapotilaatikkoon? Alla linkki ohjeeseen, kuinka gmail-sähköpostissa saat määriteltyä asetukset saapuvalle postille: https://support.google.com/mail/answer/9008?hl=fi

Varmuuskopiointi

Varmuuskopiointi

  • Liitä ulkoinen muistitikku tai kovalevy tietokoneeseesi.
  • Klikkaa vasemman alakulman 'Käynnistys' valikkoa ja kirjoita haku kenttään 'varmuuskopioi'. Klikkaa listaan ilmestyvää 'Varmuuskopiointi- ja palautuskeskus' linkkiä.
  • Valitse 'Varmuuskopioi tiedostot'
  • Noudata ohjeita luodaksesi varmuuskopion tiedostoistasi.

Tiedostojen kopiointi tikulle ja takaisin koneelle

  • Kytke muistitikku tietokoneen USB-porttiin, jolloin tietokone tunnistaa sen automaattisesti.
  • Mikäli tikun sisältö ei tule näkyviin automaattisesti, avaa 'Käynnistys' valikko oikeasta alakulmasta ja valitse 'Tietokone'
  • Kaksoisklikkaa muistitikun kuvaketta.
  • Raahaa haluamasi tiedostot tietokoneeltasi tikulle tai tikulta tietokoneellesi.