Nordqvistin teetalo laajenee ja kehittyy ICT:n avulla

Nordqvistin teetalo laajenee ja kehittyy ICT:n avulla

Keisarin Morsian, Tiikerin Päiväuni, Uskollinen Ystävä - Nordqvistin teetalon brändituotteet ovat meille kaikille suomalaisille tuttuja teemakuja. Jatkossa Nordqvistin teetuotteita on saatavilla yhä enemmän myös Aasiassa: pitkäjänteinen kehitystyö on tuottanut tulosta ja yhtiö hakee kasvua kansainvälisiltä markkinoilta. 

Kehitystyössä ICT:llä ja digitaalisuudella on ollut vahva vaikutus yhtiön etenemiseen – voidaankin sanoa, että teebrändi kasvaa digitaalisuudesta. MPY Palvelut on toiminut Nordqvistin kumppanina jo pitkään ja hakenut sopivia ICT-ratkaisuja yhtiön tarpeisiin.

Tee

Nordqvistin teetehtaan tunnistaa jo heti rakennuksen ala-aulasta lähtien: aromaattisen hieno ja henkevä teen tuoksu voimistuu jokaisella askeleella - tuntuu kuin astuisi aivan toiseen maailmaan ja maanosaan.

Nordqvistin teetalon tarina alkaa vuodesta 1979, jolloin perheyritys aloittaa herkkutuotteiden kuten juustojen, kahvin ja teen tuonnin Saksasta Suomeen. Yhtiöllä on Helsingissä kolme omaa herkkumyymälää, joiden kautta kuluttajat pääsevät tutustumaan uusiin teelaatuihin ja hankkimaan niitä irtomyyntinä kotiin. Tee saa suomalaisilta hyvän vastaanoton ja kysyntä kasvaa: kauppiaat ympäri Suomea haluavat Nordqvistin teetuotteita valikoimiinsa.

Nordqvistin maahantuonti erikoistuu vähitellen kokonaan teetuotteisiin, kun yhtiön tietotaito alasta lisääntyy ja kuluttajien kysyntä kasvaa. Tukkukauppa astuu mukaan kuvioon ja omien kontaktien luominen teen alkuperämaassa Intiassa vahvistuu. Luodaan omaa toimittajaverkostoa ja kasvatetaan edelleen tietämystä teen kasvatuksesta, satokausista ja toimitusten kulusta. Tietämyksen lisääntyessä aloitetaan oma tuotekehitys ja teen jalostaminen sekä reseptien luominen. Ala vaatii runsaasti erikoisosaamista, jota kartutetaan kokemuksen kautta.

- Teetuotanto ja reseptiikka on aina ennakoitu jo 6-7 kuukauden päähän, koska jo pelkästään logistiikka Intiasta sisältää aina valtavasti haasteita. Pitää tuntea hyvin eri teelaadut, teen kasvu ja niiden satokaudet, olla hyvät toimittajasuhteet ja toimia vastuullisesti, jotta kaikki onnistuu. Koko prosessi on kiinni pienistä yksityiskohdista ennen kuin tee edes saapuu tänne Suomeen maustamista varten, toteaa Suomen Elintarviketuonti Oy Nordqvistin toimitusjohtaja Riku Nordqvist.

Riku-Nordqvist-teetehdas

Nordqvistin brändi kehittyy verkossa

Nordqvistin teetehdas Vantaalla on Pohjoismaiden ainoa pussiteetä sekä lehtiteetä maustava ja pakkaava teetalo. Teetä tuodaan tehtaalle muun muassa Intiasta, Kiinasta, Japanista ja Koreasta sekä Keniasta.

Nordqvist myy teetä Suomessa, Venäjällä sekä Baltiassa ja Suomen lisäksi muut myös Skandinavian maat ovat tärkeitä vientimaita jalostetulle laatuteelle. Aasian alue – Korea ja Kiina ovat nousemassa vientimaiden listalla. Japaniin viedään jo nyt runsaasti Nordqvistin teetuotteita ja tilauksia saadaan verkkokaupan kautta.

- Japani on suunnannäyttäjä teemaana ja siellä arvostetaan korkeaa laatua. Meille on tärkeää, että pystymme tarjoamaan kilpailukykyisiä ja tasokkaita teetuotteita sekä viemään niitä laatutietoiseen Japaniin täältä Suomesta. Se antaa meille erityistä pontta valmistaa entistäkin laadukkaampia tuotteita, Riku Nordqvist painottaa.

Vientiin panostavalla perheyrityksellä on selvät kasvutavoitteet ja suunnitelmat tulevasta. Tuotekehitykseen satsataan, brändiä sekä tunnettuutta vahvistetaan ja uudesta teetehtaastakin on jo hahmotelmia. Oma verkkokauppa laajentaa kansainvälisiä markkinoita ja digitaalisuuden myötä brändiä kehitetään yhä enemmän verkossa.

- Markkinointibudjetista jo lähes puolet käytetään digitaaliseen näkyvyyteen ja sosiaaliseen mediaan. Olemme onnistuneet vahvistamaan tunnettuutta hyvin ja viime vuonna kilpailimme kotimaan tunnettuustutkimuksessa kärkisijoista Liptonin ja Twiningsin kanssa. Paras havainto oli se, että kuluttajat pitävät meitä kasvavana ja kehittyvänä brändinä, joka on laadukas ja houkutteleva. Nuoret tuntevat meidät hyvin, Riku Nordqvist iloitsee.

Esimerkkinä pitkäjänteisestä tuotekehityksestä on Keisarin morsian -jäätee, jonka yhtiö toi markkinoille tänä vuonna yhdessä Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan kanssa. Keisarin morsian -jäätee on valmistettu laadukkaasti tarkan kylmähaudutusprosessin avulla ja viimeistellysti Nordqvistin teetalon tavoitteiden mukaisesti. Uutuustuote on otettu hyvin vastaan ja saanut runsaasti kiitosta mm. pienestä sokerin määrästä.

ICT-kumppanina MPY Palvelut

ICT ja digitaalisuus on jämäkästi läsnä yhtiön kehittymisessä: toiminnan tehokuutta on vahvistettu sähköisillä prosesseilla ja pilvipalveluilla. Kun kaikki tarvittava on data saatavilla ja työvälineet ovat laadukkaat, päivittäiset tehtävät hoituvat vaikka työmatkoilta Japanista käsin. Etätyö ja kattavat tietoverkkoratkaisut mahdollistavat sen, että päivittäisistä työtehtävistään jo eläkkeelle siirtynyt yhtiön perustaja Sirpa Nordqvist voi halutessaan osallistua kokouksiin ja tekemiseen vaikka vapaa-ajan asunnoltaan käsin.

Yhteistyö MPY Palvelujen ja Nordqvistin välillä on jatkunut jo vuosien ajan: yhteinen työtapa on muotoutunut sitoutuneessa vuorovaikutuksessa arkipäivän työssä MPY:n asiantuntijoiden ja teetehtaan henkilökunnan välillä. MPY:n tuottamiin ratkaisuihin kuuluvat niin asiantuntija-, konesali-, lähituki- kuin Service Desk -palvelut.

"Olemme investoineet digitaalisuuteen ja tehokkaisiin ICT-ratkaisuihin, jotta voimme toimia mahdollisimman kustannustehokkaasti ja jouhevasti. MPY:n asiantuntijat auttoivat meitä kartoittamaan tilanteen ja tunnistamaan ne kehityskohteet, joihin panostaa. MPY on meille kumppani, joka tietää tarpeemme ja tarjoaa meille ne palvelut, joiden avulla voimme kehittää omaa liiketoimintaamme", Riku Nordqvist sanoo.

Suomalainen teetalo Nordqvist on toiminut jo kolmenkymmenen vuoden ajan. Toimintansa yritys aloitti vähittäiskauppaliikkeenä vuonna 1979, jolloin maustettuihin teelaatuihin ja irtomyyntiin erikoistunut liike oli uusi käsite Suomessa. Nykyään suomalainen perheyritys ja teetehdas sijaitsevat Vantaalla Petikossa. Teen maahantuonnissa ja prosessoinnissa työskentelee noin 20 henkilöä.

Ensisijaiset tavoitteet ovat olleet samat yrityksen perustamisesta lähtien: laadukas ja hyvänmakuinen tee sekä tuoteturvallisuus. Nordqvist on FSSC 22000 elintarviketurvallisuussertifioitu yritys. www.nordqvist.fi 

Haluatko keskustella yrityksesi ICT-palveluista?

Tilaa MPY:n uutiskirje

ICT-alan ajankohtaisia ilmiöitä, hyvää asiakaskokemusta ja mielenkiintoisia asiakaskertomuksia suoraan sähköpostiisi. Tervetuloa lukijaksi!

TILAA UUTISKIRJE