MPY:n Pekka Mettälä: Meillä saa olla oma itsensä

Kun MPY:ssä ryhdyttiin järjestelmällisesti kehittämään avointa yrityskulttuuria, yksilötason päätöksentekohalukkuus nousi huimasti. Asiakkaat huomasivat muutoksen välittömästi. MPY onkin matkalla ICT-alan kärkivaikuttajaksi.

PekkaMettäläMPYPalvelut

Puolitoista vuotta MPY Palvelut Oyj:n toimitusjohtajana vaikuttanut Pekka Mettälä ymmärtää paitsi liiketoiminnan lainalaisuudet myös ihmismielen liikkeitä. ”Kun toimitaan rehellisesti ja avoimesti, saavutetaan tuloksia”, hän sanoo.

MPY:stä ollaan rakentamassa kasvuyhtiötä sekä koko ICT-toimialan parasta asiakaskokemusta tuottavaa organisaatiota. Ei ihan helppoja
tavoitteita. ”Ei. Mutta pidän haasteista”, Pekka toteaa ja jatkaa: ”Olemme lähteneet rakentamaan yhdessä koko henkilöstön kanssa menestystarinaa.”

Pekka on alusta asti avoimesti ja selkokielellä kertonut porukoilleen asiakaspalautteeseen pohjautuvista muutostarpeista: ne johtivat siihen, että MPY:n yrityskulttuuri ja toimintatavat oli rukattava uuteen uskoon. 

Yksilön arvostus puheista arkipäivän tekemiseksi

Myynnin kasvu saavutettiin jo kahdeksan kuukauden kuluttua ryhtiliikkeen tekemisestä. ”Operaatiot saatiin hiottua kuntoon, kun jokainen meillä sisäisti asiakkaalle tuotettavan lisäarvon merkityksen, ja yritysjohdolle kirkastui, miten asiantuntijaorganisaatio kannattaa rakentaa ja miten sitä on johdettava.”

Loppupeleissä oli kysymys aivan perusasioista. ”Yrityskulttuurimme muuttui avoimeksi.  Ihmiset alkoivat viihtyä työssään ja uskalsivat alkaa tehdä päätöksiä itsenäisesti. Meillä on täällä todella fiksuja ihmisiä ja he tarvitsivat ainoastaan tsemppausta ja syyllistämisen lakkauttamista ryhtyäkseen kukoistamaan.”

Pekka Mettälän puheessa toistuvat käsitteet rehellisyys ja yksilön arvostus. ”Yritysarvoista liiketoiminnan eettisyys on erittäin merkittävässä asemassa. Bisneksessä ei ole sallittua valehdella, ei asiakkaille eikä omalle väelle”, Mettälä lausuu painokkaasti. ”Jokaista tulee arvostaa yksilönä: asiakkuuksia hoitavat tuntevat asiakkaittensa tilanteen sekä tarpeet, ja ovat parempia tekemään näitä koskevia päätöksiä kuin johtaja norsunluutornissa.”

Yksilön arvostukseen liittyy myös työaikajousto. ”Työntekijä tietää itse, milloin ja missä hän tekee parhaiten tietyt työt.”

Ongelmanratkaisijasta kehityskumppaniksi

Mettälä haluaa tarkastella asiakaskokemuksen merkitystä kassakoneen kilinän sijaan toisenlaisesta näkövinkkelistä. ”Kun asiakaskokemus ei ole riittävän hyvä eli asiakas ei viihdy asiakkaana, ollaan käytännössä suurin osa ajasta ongelmanratkaisutehtävissä. Vastaavasti, kun asiakas viihtyy, koko toiminta muuttuu enemmän kehitysvetoiseksi, jolloin tehdään positiivisia asioita. Tällöin organisaatiossa pystytään toimimaan heimomaisesti ja saamaan aikaan valtavaa kehitystä.”

Pekka Mettälä viihtyy kentällä asiakkaiden luona, tavoitteenaan nettosuositteluindeksin huima parannus ja esimerkkinä toimiminen. ”Olen käytännössä luopunut työhuoneesta. Minulla on kevyt kannettava, laukussa langaton modeemi ja kaikki tieto pilvessä.” 

Ja lopuksi, mitä tulee avoimeen kommunikointiin, Pekka on itse siitä paras esimerkki. ”Hyödynnän digiaikaa ja olen avannut nettiin organisaatiollemme oman sisäisen ryhmäkeskustelun otsikolla ”Kysy toimitusjohtajalta 24/7”, jossa avoimesti käsittelen esimerkiksi puskaradiossa olevia asioita.”

Avoimuudesta Pekka heittää loppukaneetiksi henkilökohtaisen paljastuksen. ”Olen nyt ensimmäistä kertaa työtehtävässä, jossa voin olla aidosti täysin oma itseni”, hän kiteyttää.

Haluatko tilata blogimme suoraan sähköpostiisi?